Mee met Karin op vakantie met de elektrische auto naar Oostenrijk

Deze zomer ging Karin, projectleider Mobiliteit bij Natuur & Milieu, samen met haar man en kinderen voor het eerst op vakantie met hun elektrische auto. En dan ook nog meteen naar de Oostenrijkse bergen. Hoe bereid je je daarop voor en gaat alles wel zoals gepland?

Met familietent, kampeerspullen en heel veel knuffels gingen wij vanuit Delft op pad naar Stubaital in Oostenrijk. Dit was de eerste vakantie met de elektrische auto en kostte dus wat voorbereiding. Voor het grootste deel van onze route heb ik de website www.oplaadpalen.nl gebruikt en de New Motion app. In Oostenrijk hebben we vooral van www.tankstellenfinder.com gebruik gemaakt. Omdat Oostenrijk net een sprong in laadinfrastructuur gemaakt heeft, kon ons zorgvuldig uitgedokterde laadplan in het dashboardkastje blijven liggen. Onderweg werden we namelijk vrijwel overal blij verrast: alle laadpalen bestonden, deden het en hadden plek. Er bleken zelfs veel meer snelladers met (soms goede) koffie, terrasjes en speeltuinen te bestaan dan de kaarten aangaven. Waar we langs de snelweg voornamelijk snelladers gebruikten, bleken ook supermarkten een perfecte plek te zijn om, terwijl je boodschappen doet, je auto op te laden. Daarnaast stond er naast onze camping en zelfs bij het zwembad een laadpaal.

Alles bij elkaar werkten zaken echter nog niet perfect. Geen van de apps of websites bleek volledig. Hoewel www.oplaadpalen.nl een handige routeplanner geeft, kun je niet de actieradius van je auto ingeven, terwijl dit juist een erg handige functionaliteit zou zijn voor het plannen van je route. Verder moet je rekening houden met factoren die de actieradius van je auto verminderen. Het type landschap (bijvoorbeeld die Oostenrijkse bergen), de belading van de auto en het gebruik van de airco hebben een effect op hoe lang je met de accu kunt doen. Onze Opel Ampera-E heeft een actieradius van 500 kilometer en wij merkten tijdens het rijden dat die met 10% tot 15% omlaag ging bij het gebruik van de airco. Mocht je met een auto met een kleinere actieradius op vakantie gaan dan is deze reis nog steeds goed te doen, maar moet je serieuzer naar de planning van de route met betrekking tot laadpunten kijken.

Kosten voor laden lopen erg uiteen en staan nergens goed aangegeven. Tarieven liepen uiteen van 14 cent tot ruim een euro per kWh. In de garage bij station Innsbruck was het zelfs gratis. Op de heenweg hebben we de accu 3 keer 80% volgeladen. Voor de 970 km die wij uiteindelijk aflegden hebben we ongeveer 15 cent per kilometer betaald. Wij hadden voor het laden twee verschillende laadpassen bij ons, één van de leasemaatschappij en één van New Motion. Vooral die van de leasemaatschappij werkte goed in het buitenland.

Sinds de terugreis zijn we groot fan van de autotrein, zeker met kinderen. Voor het traject Innsbruck – Dusseldorf zijn wij namelijk met auto en al op de trein gestapt. Deze hadden wij van tevoren geboekt. De kinderen vonden het heel erg spannend en hebben lekker geslapen. Wij genoten ook erg van een reisdeel zonder ruzie of spugende kinderen op de achterbank.

Kortom, de vakantie verliep zoals gepland en ik ben weer lekker uitgerust! Ben jij nou ook van plan om op vakantie te gaan met je elektrische auto? Lees dan deze 7 tips om je vakantie zo soepel mogelijk te laten verlopen.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor

Aanbieding

50% voltooid